Totaal aantal pageviews

maandag 29 augustus 2011

Tweede expertmeeting Z'evenzien; ook kritische vragen gelukkig!

'Deze methodiek zou wellicht een antwoord kunnen zijn op de resultaten uit de kwaliteitsmonitor van het NCKO waarin naar voren kwam dat op interactie en ontwikkelingsgericht werken een significante daling zichtbaar is' zegt een van de deelnemers van de expertmeeting. 'Maatwerk door dit instrument' zegt een andere bezoeker.  'Deze methodiek kan de kwaliteit verhogen en de pedagogische identiteit versterken' horen we ook.

Het lovende commentaar van Marielle Balledux, senior adviseur Nederlands Jeugdinstituut, tijdens onze tweede expertmeeting onderstreept de reacties van de deelnemers. (helaas kon zij door ziekte zelf niet aanwezig zijn, maar is haar bijdrage voorgelezen). Kritisch geeft zij aan dat de vele opleidingen en trainingen een zegen kunnen zijn voor de sector, maar dat tevens niet alles goud is wat blinkt. Het volgen van trainingen leidt op zich namelijk niet tot deskundigheidsbevordering. Trainen alleen biedt weinig resultaat, zeker op langere termijn.
Z'evenZien biedt met de coaching on the job (een wezenlijk onderdeel van de methodiek) en het integreren van de methodiek in de reguliere teamoverleggen, groepsoverleggen, persoonlijke ontwikkelprogramma's, functioneringsgesprekken een inbedding in de manier waarop het pedagogisch werken binnen de organisatie vorm krijgt en onderhouden wordt.
Daarnaast ziet zij de vier opvoedingsdoelen, in de zeven genoemde competenties, sterk terug in de methodiek, Deze competenties zijn uitgangspunt om te werken aan de implementatie van het eigen pedagogisch beleid van de organisatie en in het geval van SKA is dat ontwikkelingsgericht werken.
Zo zijn twee belangrijke inhoudelijke componenten van werken aan pedagogische kwaliteit gewaarborgd; de doelen uit de wet en het eigen pedagogisch beleid.
Een kritische kanttekening natuurlijk ook. De methodiek valt of staat met de focus van de manager op het pedagogisch proces en haar ondersteuning van haar medewerkers bij de implementatie van de methodiek.

Een zelfde soort geluid ook uit uit het publiek. Hoe kunnen we in tijden van krimp en bezuinigingen nog deze inzet van medewerkers en management vragen?
Tegelijkertijd wordt gezegd: Mogelijk is dit een van de antwoorden op de bezuinigingen. Profileer je op de pedagogische kwaliteit van de organisatie!  Deze investering kost uiteraard tijd, maar levert ook tijd!

En nogmaals.  Omdat SKA (Stichting Kinderopvang Alphen a/d Rijn) subsidie heeft ontvangen voor dit prachtige project biedt SKA het materiaal tegen kostprijs aan aan de sector. Daarnaast is er binnenkort de website voor downloads van het materiaal. Zodra dat zo is geven we hiervan bericht! Dan kunt u ook zien hoe mooi het  is!,  want GroosONTWERPT! zorgde voor de vormgeving!.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten