Wat een vreemde titel! Ik
heb er lang over nagedacht, maar kan niet zo gauw een andere metafoor bedenken
die zo treffend is.
Hoe vaak komt het voor dat
een medewerker even bij je langs komt en vraagt om je aandacht? Regelmatig
vermoed ik.
Hoe vaak komt het voor dat
die medewerker haar ellende even uit wil storten, haar gram wil halen, haar
hart komt luchten?
Ook met regelmaat als we
de managers geloven die we coachen en opleiden.
Mag ik eens een voorbeeld
uit de praktijk voorleggen?
Een manager laat in onze
opleidingsgroep een video zien van een gesprek dat ze laatst voerde. Het
gesprek was niet gepland, maar haar camera stond klaar, dus op het moment dat
haar medewerker aanklopte met de vraag ‘heb je even tijd’, heeft zij, in
overleg met de medewerker, de camera aangezet.
We zien een luisterende
manager, zij knikt, humt en beaamt. ‘He wat vervelend voor je’, horen we haar
zeggen en vervolgens ‘kan ik wat voor je doen’?. We horen de medewerker die vertelt over de
problemen die ze heeft met de veranderingen van rooster, dat collega’s niet erg
begripvol zijn voor haar situatie, dat ze van thuis uit ook al geen medewerking
heeft. Haar partner heeft daarnaast ook nog ontslag gekregen, waardoor het
thuis wel allemaal erg op haar neerkomt. Kortom het is echt een hele bak
ellende.
Na een monoloog van een
kwartier stapt de medewerker op. ‘Fijn dank je wel, ik begrijp dat jij er toch
niets mee kunt, maar het is wel lekker om even zo je verhaal kwijt te kunnen’.
De manager blijft wat
verward achter, maar is blij dat ze wat heeft kunnen betekenen.
Wat wilde je met dit
gesprek? vragen we de manager. De manager antwoordt dat dat toch duidelijk was?
Zij wilde een luisterend oor zijn en vindt dat een belangrijke rol voor een
manager en daarnaast vindt ze het zo onbeleefd om de medewerker te onderbreken,
dus daarom duurde het wel even. En kennelijk heeft het geholpen want de
medewerker is opgelucht de deur uitgelopen.
Nu leggen we even de
relatie met de titel, klinkt het niet of je als prullenbak voor je medewerker
bent gebruikt? Of misschien zelfs als afvoerputje?
In de gezamenlijke analyse
wordt duidelijk dat dit een veel effectiever gesprek had kunnen zijn.
Effectiever wanneer de manager haar rol als leidinggevende beter had ingenomen,
heldere vragen had gesteld en zich als coach en leidinggevende opgesteld en
niet als afvoerputje.
Ons (e-)boek dat
binnenkort verschijnt over effectieve gespreksvoering geeft heldere
voorbeelden, tips en suggesties.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten