Totaal aantal pageviews

donderdag 1 mei 2014

Het geheim van Dimitris 3 gasten zijn vrienden














Het waait vandaag behoorlijk, maar de zon zorgt voor een behaaglijke warmte.
Rond elf uur ga ik, volgens afspraak,  koffie drinken bij Dimitris .
Bij het restaurant staat Petrus op, die met zijn 72 jaar de oudste medewerker is, om me te begroeten met een handkus. (Morgen meer over deze bijzondere medewerker! )

Bij een lekker kopje koffie op het terras begint Dimitris te vertellen over zijn bedrijf, familie, vrienden, hobby’s en het leven op Kreta.

“Gasten zijn vrienden; je geeft met je hart en dan ontvang je ook met je hart. Vrienden geef je een hand of omarm je. Ik kijk iedere gast, in ieder  geval bij aankomst en vertrek, in de ogen. Elkaar aankijken kan een uitnodiging zijn verder te praten”.

“Natuurlijk kom je bij ons om te eten, maar je hier thuis voelen en mensen kunnen ontmoeten is minstens net zo belangrijk. Hier ontstaan vriendschappen en dan is het fijn dat je daarbij ook lekker kunt eten en drinken”, grijnst Dimitris.

Ook via faceboek houden Dimitris en Stelios contact met gasten. Even vragen hoe de reis was of hoe een operatie verlopen is. Dimitris vertelt dat het hem goed gedaan had zoveel berichtjes en mailtjes  te ontvangen van gasten toen hij een paar jaar geleden ziek was.

“Maar Dimitris”, vraag ik hem “hoe houd je dat vol, elke dag zeven maanden lang zoveel mensen zien, ze enthousiast ontvangen en met ze praten?”. Hij kijkt me verbaasd aan en zegt: “ ik houd van mensen, ik ben blij dat ik kennis mag maken met zoveel verschillende mensen. Al die mensen hebben andere verhalen, zij leven ergens anders en daar ben ik gewoon nieuwsgierig naar”.

Het terras begint vol te lopen. Lunchgasten? Nee, vrienden die Dimitris samen met Petrus allemaal enthousiast ontvangt. “Sorry” zegt hij tegen me, “zou nog wel uren willen praten. Kom anders morgen weer op de koffie!”.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten